Landet Oz

Idag har jag varit här i två månader. Det har gått från kylig vinter till behaglig vår, och jag måste faktiskt säga att jag gillar det. Det känns som att jag kommit in i vardagen här, och som att saker som jag i början tyckte va konstiga inte längre känns fullt så konstiga. 
  1. Jag har börjat komma in i vilken sida av vägen man möter andra på. Det låter kanske enkelt men vanansmakt ska inte underskattas. Det är skitsvårt :P
  2. Om möjligt svårare är att möta andra i trappor, men även detta hanterar jag i 8/10 fall. 
  3. Jag blir inte längre (lika) förvånad när det kommer en bil på fel sida av vägen. Jag tittar i 6/10 fall åt höger först innan jag passerar vägen. Att jag sedan i 3/10 fall tittar åt alla håll å väntar tills gatan är tom är en annan sak. (1/10 gånger glömer jag bort mig helt å hoppas att jag har turen på min sida...)
  4. Det är inte konstigt att köpa sokräm på dunk..
  5. Jag blir inte längre förvånad när det kommer någon gåendes barfota. Först tyckte jag att det va både konstigt, äckligt och kallt... 
  6. Jag har förstår en hel del förkortningar, vilket underlättar kommunikationen med alla aussies. Att någon ska ha en barbie (bbq) är inget konstigt. 
  7. Jag behöver inte längre konvertera alla priser till svenska kronor. Det känns helt normalt att ett paket mjölk kostar 1.25 dollar, att en kopp te går på minst 2.5 och kitkat kostar ca 1.90 dollar.
  8. Jag svarar likt en sann aussie "not too bad" på frågan "how are you?".
  9. Jag har vant mig vid att det låter som om man är i en djuraffär när man är utomhus och att det flyger runt färgglada små papegojor överallt.
  10. Jag har till och med vant mig vid college-livets alla fester och allmänna grisigheter. Känns inte som att det är så mkt som förvånar mig längre. 
Jag har dock inte lärt mig dricka goon och äter varken fairy bread eller vegimate. 
 
 
(Just nu sitter jag på flyget till Kuala Lumpur, mindre än ett dygn kvar nu!!!)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback